DAILY

Miljötänk och Livsbesparningar

Published by Matilda Claesdotter, 2010-08-09 @ 21:32:45
Kom nyss hem i från ICA. På vägen kom jag att tänka på att vi betalar minst 1,5 kr för miljöförstöring varje gång vi går och handlar. Tänk er att vi generellt sätt kanske går och handlar varannan dag, och varannan dag tar vi två kassar. De blir fyra dagar på en vecka och de blir sex påsar i veckan vilket resulterar i att du betalar 9 kr på en vecka för att få jorden att bli sämre och tänk då på hur många människor som befinner sig här. Och många storfamiljer förbrukar ännu mera men de jämnar väl ut sig för dom som inte kan handla.

Hur som helst skulle vi både spara pengar och bli mer miljövänligare om vi hade tygpåsar eller en korg. På ett år, om du handlar så att du använder sex påsar på en vecka, slösar du 468 kr, på bara plast.
Tänk dig att du syr en egen påse av något gammalt tyg, då sparar du alltså 468 kr på ett år eller om du köper några för en tia styck, kanske fyra stycken för 40 kr, då sparar du endå 428 kr. Visa sparar säkert mer och andra mindre, men generellt.

Haha, vad sjukt om jag inte skulle köpa påsar, röka någon gång ibland eller handla onyttig mat och annat som är onödigt skulle jag spara in 13416 kr på ett helt år. De kan jag åka utomlands för två gånger om året om jag skulle hitta något billigt.
Jag ska bli sund och miljövänlig, märker ju att de kommar att finns pengar över för roligare saker då! Eller vänta tänk om jag börjar spara så här just idag, då har jag 576888 kr på kontot när jag är 65 år. Och de är bara sparade pengar som egentligen bara hade gått till skitsaker. Man kommer ju spara ännu mer pengar.
Haha, jag kommer vara miljönär. Hoppas bara att jag lever och själv får njuta av dem :)

Tjing,
Claesdotter.

Comments

Comment on this post:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0