I hate ypu guys, you guys are asholes

Published by Matilda Claesdotter, 2010-10-26 @ 22:23:19

Har varit inne och läst lite bloggar för att fördriva tisdags kvällen och kom in på Nemos blogg där han försvarar sig lite lätt för att inte vara alkoholist som sin pappa tidigare varit. Han lägger in meningen att alkoholism skulle vara en sjukdom och det är någonstans där det börjar koka i min kropp. Jag klarar verkligen inte av när människor skyller på att det skulle vara något sjukdoms liknande. Vet dock att det erkändes som en sjukdom 1956 av läkarsällskapet... men att det även kan diagnostiseras för skadligt bruk/missbruk eller beroende. Så skulle jag mer kalla det..

Tycker helt allvarligt att man aldrig kan komma och skylla på att alkoholism skulle vara en sjukdom. Den enda som kommer med det är alkoholisten själv för att ha något att skylla på. Som en ursäkt, som ett godkännande att kunna fortsätta. För inte är det någon person i vit rock som kommit in och sagt att dem insjuknat i alkoholism och nu ständigt måste missbruka alkoholen för att kunna fungera?

Det gör mig ännu mera upprörd att dessa människor som inte är något annat än egoister blir skyddade bakom det. Hör ni inte hur dumt de låter? Vem skulle vilja skapa en sjukdom till sig själv?
Jag är själv sjuk, en sjukdom på riktigt. Inte så att jag valt att ha den. Skulle aldrig välja att vara sjuk. Oavsett vad som krävdes för att inte bli det. Inte fan kan jag en dag vakna upp och sluta vara sjuk. Bestämma mig för att jag nu inte längre vill ha min sjukdom. En sjukdom är något bestående man inte ensam kan påverka. En sjukdom är något man själv får emot sin vilja. Jag gav inte mig själv detta.
En alkoholist kommer alltid ha stoppat flaskan i sin egna hand. För inte har någon tvingat honom. Vi alla har ett val när det kommer till den saken..


Comments

Comment on this post:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0