DAILY

death penalty

Published by Matilda Claesdotter, 2011-06-13 @ 15:03:00

Ligger i soffan och tittar på Gröna milen som går på canal+hits. När scenen inleds i att Del ska avrättas känner jag hur frukosten skulle vilja komma upp igen. Oavsett vad denne mannen har gjort "förtjänar" han ett dödsstraff? Det fick mig att inse att jag är helt emot dödsstraff. Då det är primitivt och heller inte finns något samförstånd i det hela. Har läst att man helt enkelt inte vill lägga pengar på "hopplösa" fall som egentligen hade kunnat få hjälp och förbättra sina liv. Dödsstraffen finns dock fortfarande kvar för att man inte vill slösa pengar på brottslingar. Men skulle ni tycka att det var rätt om någon i eran närhet blev oskyldigt anklagad och döms till ett dödstraff?,  bara för att landet inte vill betala för någon slags vård som hade kunnat förhindrat dödsstraffet.
Är det verkligen rättvist?

Om vi ska ta ett exempel på ett brott som kan leda till dödsstraff:
En man mördar 3 människor. Vid det här laget kan många av er tycka att denne mans liv är mindre värt än deras, men tänk såhär istället, om denne man hamnar i en avrättning vilket oftast är i form av en injektion med innehållet av ett dödligt gift så har dem som injicerar också mördat. Skillnaden är bara att lagen i landet skyddar dem.
Och han som inte är värd 3 människors liv borde väl inte få komma undan så lätt genom en spruta som dödar honom efter några minuter?, om man räknar det lugnande medlet som också förs in i kroppen.
Att sitta på livstid är något som jag tror straffar mer. För då kan han ruttna bort där med sina synder.
Att få dö tror jag är det lindrigaste straffet. Dock så vet ju inte jag vad som händer efter döden men vi får väl endå handla efter det som sker på jorden och inte gå runt och tro på att straffet kommer efter döden? Sen handlar det ju även om att skydda dem som bli oskyldigt anklagade. Hur många har dem inte fått fram med ny teknik som avrättats oskyldiga? Får en klump i magen och kalla kårar. 
Lustigt att detta kom upp idag kom jag på nu med tanke på att jag inatt drömde att min älskling blev oskyldigt anklagad för mord. Jag säger då det, stackars familjer...

c.


Comments

Comment on this post:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0